یک دادگاه محلی در لاهور مرکز ایالت پنجاب، صبا قمر و بلال سعید دو هنرمند پاکستانی را در پرونده هتک حرمت به مسجد تاریخی وزیرخان تبرئه کرد.

روزنامه جنگ- 10 مئی مطابق با 20 اردیبهشت

یک دادگاه محلی در لاهور مرکز ایالت پنجاب، صبا قمر و بلال سعید دو هنرمند پاکستانی را در پرونده هتک حرمت به مسجد تاریخی وزیرخان تبرئه کرد.

قاضی در جلسات تکمیلی به درخواست صبا قمر و بلال سعید رضایت داد و آنها را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

یادآور می شود که پرونده صبا قمر بازیگر و بلال سعید خواننده به دلیل فیلمبرداری کلیپی از ترانه ای در مسجد تاریخی وزیرخان با شکایت یک وکیل با نام فرهت منظور در آگوست 2020 در کلانتری پلیس دروازه اکبری لاهور به ثبت رسید.

در این پرونده که بر اساس بخش 295 قانون جزایی پاکستان ثبت شده بود، شاکی ادعا کرد که متهم "حرمت مسجد را نقض کرده و با رقص و آهنگ در داخل مسجد ضمن توهین به مسجد به شدت احساسات مذهبی مسلمانان جریحه دار کرده است.

صبا قمر هنرپیشه و بلال سعید خواننده در حین تقدیم دادخواست خود گفتند که هیچ صحنه رقصی در مسجد وزیرخان فیلمبرداری نشده و مجوز فیلمبرداری آهنگ  نیز به طور رسمی از اداره اوقاف گرفته شده بود.

در این طومار همچنین آمده است که پرونده ای دروغین و بی اساس به دلیل اخاذی علیه آنها  تشکیل شده است.  صبا قمر و بلال سعید در این دادخواست خود را بی گناه دانستند.

دادگاه محلی لاهور ضمن صدور حکم در این پرونده گفت که هیچ عنصر توهین به مقدسات در این پرونده وجود ندارد و هیچ آلات موسیقی در محل کشف و ضبط نشده است. دادگاه حکم داد که هیچ یک از شاهدان در صحنه حضور نداشته و همه آنها این کلیپ را در شبکه های اجتماعی دیده بودند.

در رای دادگاه همچنین آمده است که در پرونده ای که مدعیان تشکیل داده اند موضوع ضبط ترانه با پخش آهنگ موسیقی در داخل مسجد کاملا منتفی است بنابراین اتهامات علیه شخص متهم بی اساس بوده و بنابراین نیازی به محاکمه نیست.

ماجرا این پرونده چیست؟

بلال سعید آهنگ " میپذیرم" را در زمانی که صبا قمر به عنوان بازیگر و کارگردان در آن کار می کرد خوانده است. پیش از انتشار این آهنگ، این دو با انتقاد محافل مذهبی در شبکه های اجتماعی مواجه شده بودند.

در این ویدئو که در شبکه های اجتماعی دست به دست شد، صبا قمر در حال رقصیدن با خواننده بلال سعید در مسجد تاریخی وزیرخان لاهور دیده می شود. صبا قمر و بلال سعید نیز در نتیجه واکنش شدید کاربران شبکه های اجتماعی عذرخواهی کردند.

در متن عذرخواهی آمده بود که کلیپ کوتاهی که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شد، ویدیویی بسیار مختصر چند ثانیه ای بود که تنها برای تهیه پوستر ، ضبط شده بود و هدف هم نشان دادن شادی زوج جوان پس از ازدواج بود. بنابراین هیچ گونه نیتی برای هتک حرمت به مکان مقدس مورد نظر نبوده است .

در پی این جنجال، مجوز صادره از سوی  اداره اوقاف و امور مذهبی ایالت پنجاب به این دو هنرمند پاکستانی با پرداخت 30 هزار روپیه با بیان شرایط خاص برای فیلم برداری در فضای مجازی منتشر شد.

صبا قمر بازیگر با اشتراک گذاری تیزر آهنگ در شبکه های اجتماعی خود گفت: که این تنها قسمتی است که در مسجد تاریخی وزیرخان فیلمبرداری شده است. این قسمت مقدماتی ویدیو است که صحنه ازدواج را نشان می دهد.

وی افزود در هنگام فیلم برداری هیچ نوع موسیقی در کار نبوده است بلکه موسیقی در زمان ویرایش به این ویدویو اضافه شده است. در همین رابطه بلال سعید خواننده در اینستاگرام خود نوشت که مدیریت مسجد نیز در زمان فیلمبرداری حضور داشته و شاهد هستند که هیچ گونه موسیقی در آن پخش نشده است.

با این حال سید پیر سعید الحسن؛ وزیر وقت پنجاب در امور اوقاف و امور مذهبی، ،این مجوز را تایید کرد.

ملاحظه: در قوانین جزایی پاکستان هر نوع اهانت به مسجد و مقدسات مذهبی مجازات های سنگینی در نظر گرفته شده است. بر اساس قانون منع اهانت به مقدسات، اهانت از روی قصد و نیت به شخص پیامبر گرامی اسلام (ص) و قرآن کریم حکم اعدام را در پی دارد.

کد خبر 12089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =